Voldoende redenen om bij een loopclub te gaan lopen
80-90% van de hardlopers beoefent onze sport individueel. Het is ook ideaal om “even snel” alleen te doen: je trekt je hardloopschoenen aan weg ben je. Je kunt het ook in groepsverband doen, wat zijn daar de voordelen van? Hieronder deel ik ze graag met je.

1.Sfeer

Het moet wel leuk zijn! Het is te gek om samen lekker te trainen met een groep waarin je je lekker voelt en zin hebt om naar toe te gaan. Elke groep heeft zijn eigen dynamiek en die wordt bepaald door de lopers, jijzelf en de trainer. “je zit in een groep die je verdient”.

2.Blessurepreventie

Helaas: hardlopen is blessuregevaarlijk want een hoge impactsport. Individuele lopers doen vaak te veel, te snel. Ook in een groep kun je te hard van stapel lopen wanneer je bijvoorbeeld je loopmaatjes bij wil houden. Een goede trainer helpt je om de balans te bewaken tussen de belastbaarheid van je lichaam en de trainingsbelasting.

3.Stok achter de deur en continuïteit

Meestal wordt er met een groep op een vast moment getraind. Die afspraak staat in je agenda en het enige wat je hoeft te doen is op komen dagen. Continuïteit van je trainingen is enorm belangrijk om vooruit te gaan! Wat je veel hoort is dat je 3 x per week (of meer) zou moeten trainen om de progressie te boeken. Niets is minder waar: de meeste vooruitgang boek je met 1 keer per week trainen t.o.v. 0 x per week. In mijn eigen hardloopcarrière heb ik de meeste winst geboekt in de periode dat ik 1 jaar zonder blessures onafgebroken 1 - 2 x per week heb getraind

4.Variatie en afwisseling

Na continuïteit het belangrijkste criterium om vooruit te gaan: afwisseling van je trainingen. Door gevarieerd te trainen blijf je je lichaam prikkelen en vooruitgang boeken. Het mooie is dat je trainer dit voor je bedenkt dus daar hoef je zelf niet je hoofd over te breken.

5.Van elkaar leren

Samen trainen is ervaringen delen. Op het loopvlak met successen en tegenslagen delen maar ook allerlei andere dingen zoals apps uitwisselen, wedstrijdtips, looproutes, oefeningen, voeding, enz. Heel leerzaam en motiverend.

6.Goed beginnen

Overweeg je om te (her)beginnen met hardlopen raad ik je absoluut aan om dit onder deskundige begeleiding te doen om gelijk goed te beginnen. Valkuil is te snel en te veel willen doen met een slechte looptechniek met veel risico op overbelastingsblessures. Je spieren en pezen moeten wennen aan de specifieke belasting door hardlopen en dat kost tijd. Je hart en longen gaan snel vooruit maar je spieren en pezen hebben vaak wat extra tijd nodig om te wennen. Langzaam hardlopen en tijd nemen voor herstel is zeker voor beginners het geheim om blessurevrij te blijven!

7.Loopmaatjes

Het is enorm motiverend om je aan je loopmaatjes op te trekken tijdens bijvoorbeeld de laatste herhalingen van een intervaltraining. Als je alleen loopt (ik wel tenminste) geef je het meestal eerder op of je begint er niet eens aan.
En je deelt dezelfde passie. Hoe leuk is het om tegen elkaar aan te praten over wedstrijdplannen, stoere verhalen, pr’s, en alle hardloop lief en leed? Want eerlijk zeggen, partners en vrienden hebben het inmiddels wel gehoord die hardloopverhalen. En ze snappen niet wat die ene minuut verschil nu uitmaakt of dat je nummer 1635ste bent geworden en daar heel trots op bent.

8.Community

Het zou zo maar kunnen dat je door je club verbonden raakt met mensen door de gezamenlijke passie. Hoeft niet maar kan heel leuk zijn en met elkaar bereik je meer door kennis en ervaringen te delen en soms ga je zelfs samen naar evenementen, hardloopvakanties en trainingskampen in binnen en buitenland.

9.Je trainer

Je trainer schept de voorwaarden om van jou een wijze loper te maken. Hij/zij moedigt je aan of remt je juist af wanneer dit nodig is tijdens een training. Geeft trainingen die je aan het denken zetten. Hij/ zij luistert naar je en coacht je richting een jarenlange succesvolle (wat je doel ook is) hardloop carrière waarin je je constant kunt blijven ontwikkelen. (Best een leuke job!:-))
Bron: Nils, hardlooptrainer en eigenaar bij Loopwijzer